BAM! Puurpxl in top 3 bij 50 beste bureaus van Nederland

Enne.. volgens Rob Benjamens wil je ons niet alleen kennen, maar móét je ons kennen!

Dus kom langs of bel ons!

Lees meer
Lauwerecht 38
3515 GS Utrecht.
info@puurpxl.nl
030 27 58 950

Natuurmonumenten.nl

Klant
  • Natuurmonumenten
Branche
  • Bos & Natuur

Alweer 5 jaar geleden bedachten we het concept en ontwerp voor de corporate website. Het accent verschoof naar meer nieuwe (en jongere) leden. We deden uitgebreid onderzoek en legden de link tussen het ‘fun’ aspect van de natuur en de noodzaak de natuur te behouden. Een versimpelde gebruikersbeleving, een verbeterde structuur en heldere vormgeving (‘flat’ design, iconen en korte compacte teksten) leverden een flinke verhoging van de conversie op.

  • 200k bezoekers per dag
  • +46% leads
  • x10 donateurs
  • +70k kinderen
Hoe zorgen we ervoor dat de website meer nieuwe (en jonge) leden oplevert?

Wat we deden

We zijn best eigenwijs. We doen namelijk niet klakkeloos wat de klant ons vraagt. Volgens de briefing moest de nieuwe site vooral mensen oproepen natuurgebieden te bezoeken op een laagdrempelige manier. We hadden dus een mooie site kunnen ontwerpen die de schoonheid van de natuurgebieden in beeld zou brengen. Maar we wilden meer.

Agenda eerste workshop

Persona's en taken benoemen

Allereerst wilden we meer weten over bezoekers van de site. Dus gingen we met ze praten. Tijdens het doelgroeponderzoek kwamen we erachter dat de bezoekers van de site jonger waren dan de bestaande leden. Jonge moeders bleken veel op zoek te zijn naar leuke dingen die ze met de kinderen konden doen in het weekend. En de natuur bleek veel sporters aan te spreken. Dat waren belangrijke inzichten.

Persona's en taken benoemen

Taken en toptaken

Concept

We laten de natuur van een andere kant zien; "komt dat zien". Natuurmonumenten.nl is een inspirerend platform voor iedereen die de natuur wil voelen en actief wil ontdekken. En dan bedoelen we niet alleen wandelen, want je kunt zoveel meer: fietsen, mountainbiken, kanovaren, hardlopen of op watersafari om maar wat te noemen. Natuur is niet suf. En we gaan je niet continu vragen om financiële ondersteuning. Sterker nog: de call-to-action om lid te worden is subtiel aan de zijkant weggewerkt. De standpunten van de vereniging staan niet meer prominent op de homepage. Als je eenmaal ontdekt hebt hoe leuk de natuur is begrijp je de noodzaak voor het behoud ervan vanzelf wel.

De nieuwe website scoorde extreem goed, zoals je aan bovenstaande statistieken kunt zien. Maar daar houden we niet op. We zijn vijf jaar verder en de website is qua content uit haar krachten gegroeid. De online strategie van 2017 sluit niet naadloos aan op het concept van 2012. Daarom zijn we op dit moment bezig het concept voor de nieuwe website te ontwikkelen. We gebruiken input uit gebruikersgroepen, gebruikerstests, data en statistieken om het vernieuwde online concept te toetsen. Nog dit jaar zal de nieuwe website worden gelanceerd.

Ik heb de samenwerking met Puurpxl ervaren als een bijzonder prettig traject waarin je ook daadwerkelijk samenwerkt.
Alle vragen worden serieus genomen, alle meetings zijn constructief en er wordt altijd keihard gewerkt aan het beste resultaat.
Ik kan het iedereen aanraden!

Katja Bauer, Strategisch adviseur Natuurmonumenten

Resultaat

Dat onze aanpak werkt blijkt uit de cijfers. Door onze evidence-based aanpak (het betrekken van gebruikersgroepen en testpanels) is het aantal leads op Natuurmonumenten.nl gestegen met 46%, het aantal donateurs vertienvoudigd en zijn de aanmeldingen voor het kinderprogramma gestegen van 0 naar 70.000 in een half jaar.

Partner

Wunderkraut

Ga naar Natuurmonumenten.nl

Waar is iedereen?

Ah, paaseieren zoeken...

Wat hebben we geleerd?

Dat cijfers mooi zijn, maar niet alles zeggen. De bezoekersaantallen van de website waren namelijk niet mis, maandelijks zo'n 200.000. Maar uiteindelijk leverde dat dus te weinig nieuwe leden op. Om een succes van een website te maken moet je weten wat bezoekers motiveert. Maar we weten ook dat je een dynamische club mensen aan klantzijde nodig hebt om echt verandering te brengen in de manier waarop je communiceert. Bij Natuurmonumenten werken er gelukkig veel.

Wat we nog meer geleerd hebben:

We hebben onze natuurkennis flink afgestoft door de jaren heen. Zo weten we dat de ijsvogel gewoon in Nederland voorkomt en dat de snotolf en beflijster echt bestaan. Opvallend: veel van onze contacten bij Natuurmonumenten dragen de achternaam van een dier of een boom. We zoeken nog uit of dat toeval is. Voor de zekerheid hebben wij Chiel Pauw op front-end ingezet.

Meer projecten in deze branche

Meer weten over deze case?

Darja vertelt je er graag meer over. Bel of mail voor een afspraak.

030 275 89 50