BAM! Puurpxl in top 3 bij 50 beste bureaus van Nederland

Enne.. volgens Rob Benjamens wil je ons niet alleen kennen, maar móét je ons kennen!

Dus kom langs of bel ons!

Lees meer
Lauwerecht 38
3515 GS Utrecht.
info@puurpxl.nl
030 27 58 950

Nursing.nl

Klant
  • Springer Media
Branche
  • Uitgeverijen (Gezondheid & Welzijn)

Nursing is een vaktitel voor verpleegkundigen. Wat ooit begon als vaktijdschrift is in de loop der jaren uitgegroeid tot een crossmediaal merk van formaat, bestaande uit een magazine, een website, nieuwsbrieven, social media-kanalen, congressen en binnenkort ook een educatieve component met een leerformule. Het bestaande portal was in 2007 ontwikkeld door de voormalig eigenaar Reed Business Information in Amsterdam en in 2015 overgenomen door Springer Media in Houten.

De website sloot niet meer goed aan op de behoefte van de doelgroep, de marktontwikkelingen en de ontwikkeling van het merk Nursing. Puurpxl werd voor de optimalisatie van de portal gevraagd. Het nieuwe ontwerp moest verpleegkundigen ondersteunen in het dagelijkse werk en het bijhouden van het vak. Springer Media wilde daarnaast bereik en conversie verhogen en een betere propositie te creëren voor adverteerders.

  • 165k gebruikers
  • 238k sessies
  • 600k pageviews
Hoe zorgen we ervoor dat de website optimale service aan abonnees biedt en nieuwe abonnees oplevert?

Wat we deden

Om aan de vraag te voldoen moesten we natuurlijk eerst weten waar de abonnees verbetermogelijkheden zagen en met welke doelen de site bezocht werd. We hadden de beschikking over Google Analytics, merkonderzoek en begonnen met workshops waarin we KPI's goed in kaart brachten, de doelgroepen vertaalden naar persona's en de taken en toptaken van de persona's benoemden. De inzichten dienden als input voor het UX concept.

Eerste workshop

"Mr Toptaken" himself, Guy

Tijdens de eerste workshop namen we allereerst de KPI's nog eens onder de loep. Belangrijk, omdat ze vooral meetbaar moeten zijn en nog wel eens verward worden met communicatiedoelen. Vervolgens maakten we samen vier persona's, naar de belangrijkste doelgroepen van de website. Per persona bespraken in groepen wat de belangrijkste gebruikersdoelen waren waarmee deze persona's op de site kwamen. Daarna deelden we de taken in naar prioriteit en scheidden we dus taken van toptaken. De user scenario's die we schreven toetsten we door gebruikerstests (Optimal Sort en TreeJack). Hieruit kwam een voorstel voor de sitestructuur en navigatie naar voren. We organiseerden daarna nog een inspiratiesessie waarin we nader ingingen op de redactionele formule voor Nursing.nl. In die formule kwamen organisatiedoelen en gebruikersdoelen samen. Dit leverde inzichten voor de lay-out per unieke pagina op.

Persona's benoemen

Taken en toptaken bepalen

Concept

De bouwstenen voor het UX concept bestonden uit bevindingen uit alle onderzoeken, sessies en statistieken. Deze bevindingen vatten we samen in advies voor de sitestructuur, contentindeling en lay-out op pagina niveau.

Het accent moest verlegd worden van organisatiedoelen naar toptaken. Gebruikers moeten dus niet uit de flow gehaald worden op het moment dat ze op zoek zijn naar iets, maar pas op detailniveau. Pas hier bieden we 'forward paths' naar informatie die meer gestuurd is vanuit de organisatie.

De Nursing website biedt een grote hoeveelheid informatie en producten voor verpleegkundigen. De uitdaging was om een nieuwe site te maken waar alles op een slimmere en meer gebruiksvriendelijke manier wordt aangeboden, maar die bezoekers ook verleidt een betaald product of abonnement af te nemen, én die er mooi en fris uitziet. Puurpxl heeft ons goed kunnen helpen met zowel de conceptuele uitwerking, UX en design, wat tot een heel mooi resultaat heeft geleid.

Ime van Manen, Sr uitgever Verpleegkunde, Nursing

Resultaat

Een overzichtelijke website die ruimte biedt voor zowel de gebruikersdoelen als de organisatiedoelen en die op termijn mogelijkheden biedt de site uit te bouwen met betaalde content. De site rust nu op pijlers die schaalbaarheid mogelijk maken. Voor de gebruiker hebben we de vindbaarheid van de content vergroot door rubrieken te introduceren en tags te gebruiken. Ook de zoekfunctie is geoptimaliseerd. De vormgeving laat duidelijker de hiërarchie van informatie zien, zodat de gebruiker makkelijker overziet waar welke content te vinden is.

Partner

MixCom

Ga naar Nursing.nl

Meer weten over deze case?

Lisette vertelt je er graag meer over. Bel of mail voor een afspraak.

030 275 89 50