• Puurpl wint twee Splash awards

    Lees meer
  • Nummer 1 Emerce100

    Lees meer
  • Puurpxl partner Task Analytics

    Lees meer
  • Puurpxl met stip in top5 in FONK50!

    Lees meer
  • Darja is Very Inspiring Person volgens Fonk Magazine

    In de top 20 van Most inspiring people van 2017 wordt Darja dappere ondernemer genoemd.

    Lees meer
  • 2017: Puurpxl in top 3 bij 50 beste bureaus van Nederland

    Lees meer

SURF.nl

Klant
  • SURF
Branche
  • ICT

SURF is een coöperatieve vereniging van Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen waarin de leden hun krachten bundelen. De leden zijn eigenaar van SURF.
SURF-bureau, SURFnet, SURFmarket en SURFsara ontwikkelen zich steeds meer tot 1 coöperatie. De leden vroegen daarom om een eenduidige uitstraling, passend bij de nieuwe merkpositionering.
 Daarnaast wilde SURF een flexibeler omgeving met een hoog frequent releaseplan zodat SURF sneller kon inspelen op de ontwikkelingen en interne wensen.

Hoe maken we het innovatieve karakter van SURF én de samenwerking met onderwijs- en onderzoeksinstellingen beter zichtbaar?

Wat we deden

De ambities van SURF waren helder en de organisatiedoelen zijn vertaald naar meetbare doelen om ze in een meetplan op te kunnen nemen, zodat daarop gestuurd kan worden. Maar in hoeverre sloten de organisatiedoelen aan bij de doelen van bezoekers van de website? Daarvoor hadden we antwoord nodig op de vragen: wie komt er op de website en wat komen ze er doen?

Der Rudi

Food for thought

In een gezamenlijke werksessie vertaalden we doelgroepen naar persona’s en benoemden we de belangrijkste bezoekersdoelen op basis van kennis van de deelnemers aan de sessie. Omdat we willen voorkomen dat we de sitestructuur inrichten op aanname en onderbuikgevoel moesten we de uitkomsten valideren met data (webstatistieken) en aanvullend (gebruikers)onderzoek. Hieruit kwam naar voren welke doelgroep het belangrijkste is voor SURF en met welk doel deze bezoekers op de website komen. We kwamen ook tot het inzicht dat alle persona’s kwamen voor dezelfde toptaken, maar wel binnen een ander werkveld.

Uit ons onderzoek bleek dat de navigatiestructuur teveel een weergave van de organisatiestructuur was voor bezoekers. Ze konden het antwoord op hun belangrijkste vragen niet vinden en de gebruikte termen op de website waren teveel inside-out, zodat ze niet begrepen werden door bezoekers. Door te kijken naar de data en onderzoeken, kregen we inzicht in de best mogelijke bezoekerservaring en de snelste weg naar antwoord op bezoekersvragen. Daarnaast weten we waar we bezoekers kunnen inspireren met zaken die relevant voor ze zijn.

Werksessie

Team LimoenGroen

Concept

Inspireer bezoekers met wat je doet, niet met wie je bent. 
Laat vervolgens zien wat je iedere bezoeker binnen zijn of haar eigen werkveld te bieden hebt en activeer ze samen of alleen aan de slag te gaan met praktische tips.

Resultaat

Een vraaggestuurde website, waar bezoekers die SURF al kennen snel hun weg vinden. Een inspirerende omgeving waar bezoekers die SURF niet kennen in één oogopslag zien wat er voor hen te halen is en die hen activeert aan de slag te gaan met de innovatieve mogelijkheden en kennis die SURF biedt.

Partner

LimoenGroen

Ga naar SURF.nl

De feestelijke lancering

Moe, maar voldaan

Wat hebben we geleerd?

We zijn bevestigd in onze overtuiging dat gedegen onderzoek pas een begin is. Het gaat erom wat je doet met de bevindingen doordat je interpretaties zoveel mogelijk valideert met data. Dat vergroot het draagvlak binnen de organisatie, maar biedt ook een stevig fundament om door te ontwikkelen en te optimaliseren.

Wat we nog meer geleerd hebben:

Wat we nog meer geleerd hebben: De rol van een daadkrachtige product owner is goud waard. Er moeten knopen doorgehakt worden en er zijn lastige beslissingen te nemen. Data en onderzoek helpen bij het maken van strategische keuzes.

Meer weten over deze case?

Darja vertelt je er graag meer over. Bel of mail voor een afspraak.

030 275 89 50