• Puurpl wint twee Splash awards

    Lees meer
  • Nummer 1 Emerce100

    Lees meer
  • Puurpxl partner Task Analytics

    Lees meer
  • Puurpxl met stip in top5 in FONK50!

    Lees meer
  • Darja is Very Inspiring Person volgens Fonk Magazine

    In de top 20 van Most inspiring people van 2017 wordt Darja dappere ondernemer genoemd.

    Lees meer
  • 2017: Puurpxl in top 3 bij 50 beste bureaus van Nederland

    Lees meer

Meedoen wordt makkelijk met het nieuwe Vrijwilligersplein

Klant
  • Veilig Verkeer Nederland
Branche
  • NGO’s & Overheid

Tienduizenden vrijwilligers zijn actief voor Veilig Verkeer Nederland. Denk aan verkeersbrigadiers, VVN Verkeersouders, verkeerskundig consulenten, verkeersdocenten en vele andere vrijwilligers. Zij hebben allemaal via een inlog toegang tot een eigen VVN website die speciaal voor hen is ingericht. Ze vinden hier documenten die ze nodig hebben, verslagen van ledenvergaderingen en ze kunnen er terecht met vragen en opmerkingen, cursussen vinden die voor hen relevant zijn en meedoen aan activiteiten in hun buurt.

Hoe kunnen we vrijwilligers snel en makkelijk ondersteunen bij het werk dat ze voor VVN doen?

Waarom

Tijdens het ontwerp van de Veilig Verkeer Nederland website kregen we de vraag om het Vrijwilligersplein opnieuw in te richten. Bezoekers konden de informatie op het Vrijwilligersplein niet goed terugvinden en de vrijwilligers die een regiosite beheerden vonden het onderhoud van de website tijdrovend en gebruiksonvriendelijk.



Wat we deden

Als je meedoen écht makkelijk wilt maken, zoals VVN belooft, moet dat laagdrempelig zijn. Dit betekent ook dat dat je goed moet afwegen wat er wel of niet achter een login moet zitten. Met de vrijwilligers maakten we de balans op van wat ze minimaal nodig hebben om hun activiteiten als vrijwilliger goed te kunnen doen en maakten we inzichtelijk welke informatie voor iedereen beschikbaar moet zijn en welke niet.

Vrijwilligersmiddag

Voldoende stof voor discussie

De structuur moest meer aansluiten bij de belevingswereld van iedere willekeurige bezoeker, of die nu gericht op zoek was naar informatie over verkeer of toevallig op de site belandt. In plaats van doelgroepingangen werd de insteek thematisch; meedoen is makkelijk in de buurt, op school, onderweg of thuis. Zo konden we ook de regiosites verweven in de nieuwe structuur en de regiobesturen zelfs extra aandacht geven, door regionale acties en successen in het nieuwsoverzicht op te nemen. Relevant voor de bezoeker in zijn of haar regio, activerend omdat je ziet hoe je op regionaal succes kunt bijdragen aan verkeersveiligheid en eigentijds, omdat het thema verkeer op een persoonlijke manier binnenkomt. Ook de opleidingen voor Vrijwilligers (de Academy) werden naadloos opgenomen in de nieuwe structuur. Achter de schermen flinke aanpassingen voor de organisatie, maar de bezoeker mag daar niets van merken.
Je ziet vaak dat mensen die al heel lang met een bepaald systeem werken geleerd hebben om te gaan met de beperkingen. En dan voelt iedere verandering als een beperking. Bij de ontwikkeling van de corporate omgeving van de nieuwe website werd de loyale achterban van vrijwilligers continu betrokken.

Bezoekersdoelen bepalen

Hoofdzaken scheiden van bijzaken

Resultaat

Een schaalbare website die breed gedragen wordt binnen de organisatie en door vrijwilligers. Bestaande subsites passen naadloos in de nieuwe structuur, bezoekers zullen beter snappen waar ze (moeten) zijn en onderhoud wordt eenvoudiger voor de redactie. Voor de nieuwe vrijwilliger maken we meedoen makkelijk en de trouwe vrijwilliger helpen we met meer structuur en een groter podium voor lokale acties en evenementen.

Wij hebben gekozen voor de combinatie Puurpxl en LimoenGroen, omdat zij de gebruiker centraal stellen en al veel ervaring hebben met vereningingen. Beide partijen vullen elkaar goed aan en hebben een pragmatische, meedenkende insteek, waardoor het project erg soepel is verlopen.

Marijcke de Groot, projectleider Veilig Verkeer Nederland

Wat hebben we geleerd?

Het draagvlak binnen een organisatie is van groot belang. Als je iedereen die werkt met de website tijdens het proces mee kunt nemen in het verhaal dat je wilt vertellen om een succes van de website te maken is de kans groter dat besluitvorming soepeler verloopt. Maar ook dat iedereen hetzelfde doel nastreeft en doorvoert, juist wanneer de website live staat en de redactie zelfstandig werkt aan het uitbouwen van de website.

Partner

LimoenGroen

Ga naar het Vrijwilligersplein

Meer projecten in deze branche

Meer weten over deze case?

Darja vertelt je er graag meer over. Bel of mail voor een afspraak.

030 275 89 50