• Puurpl wint twee Splash awards

    Lees meer
  • Nummer 1 Emerce100

    Lees meer
  • Puurpxl partner Task Analytics

    Lees meer
  • Puurpxl met stip in top5 in FONK50!

    Lees meer
  • Darja is Very Inspiring Person volgens Fonk Magazine

    In de top 20 van Most inspiring people van 2017 wordt Darja dappere ondernemer genoemd.

    Lees meer
  • 2017: Puurpxl in top 3 bij 50 beste bureaus van Nederland

    Lees meer

Iedereen veilig over straat met de nieuwe website van VVN

Klant
  • Veilig Verkeer Nederland
Branche
  • NGO’s & Overheid

Veilig Verkeer Nederland is een actieve vereniging voor, door en van verkeersdeelnemers. De vereniging bestaat uit besturen op landelijk, districts-, en afdelingsniveau. Tienduizenden vrijwilligers zetten zich in voor VVN. VVN ondersteunt en faciliteert de vrijwilligers en acties overal in Nederland.

Hoe kunnen we mensen activeren om bij te dragen aan verkeersveiligheid en VVN als een eigentijdse organisatie positioneren?

Waarom

Het ledenbestand vergrijst en net als andere ledenverenigingen heeft VVN last van de trend dat mensen zich niet meer voor langere tijd aan een vereniging willen binden. Tegelijkertijd is veilig verkeer iets wat ons allemaal aangaat en kunnen we daaraan bijdragen, in tijd of geld. De nieuwe website moest dat verhaal vertellen en conversie van nieuwe initiatieven, leden of donaties opleveren.



Wat we deden

Stap voor stap gingen we in gezamenlijke werksessies op zoek naar de essentie. Welke van de al bestaande 9 personaʼs was het meest relevant en wat waren hun bezoekersdoelen op de website? Alle bevindingen werden gestaafd met statistieken en aanvullend gebruikersonderzoek, zodat we ons bij het maken van keuzes op data konden baseren en zo de discussie konden sturen op gedrag en houding van de bestaande en gewenste bezoeker. De structuur moest meer aansluiten bij de belevingswereld van iedere willekeurige bezoeker, of die nu gericht op zoek was naar informatie over verkeer of toevallig op de site belandt. In plaats van doelgroepingangen werd de insteek thematisch; meedoen is makkelijk in de buurt, op school, onderweg of thuis. Zo konden we ook de regiosites verweven in de nieuwe structuur en de regiobesturen zelfs extra aandacht geven, door regionale acties en successen in het nieuwsoverzicht op te nemen. Relevant voor de bezoeker in zijn of haar regio, activerend omdat je ziet hoe je op regionaal succes kunt bijdragen aan verkeersveiligheid en eigentijds, omdat het thema verkeer op een persoonlijke manier binnenkomt. Ook de opleidingen voor Vrijwilligers (de Academy) werden naadloos opgenomen in de nieuwe structuur. Achter de schermen flinke aanpassingen voor de organisatie, maar de bezoeker mag daar niets van merken.

Beschrijven bezoekersdoelen

Toptaken persona's bepalen

De structuur moest meer aansluiten bij de belevingswereld van iedere willekeurige bezoeker, of die nu gericht op zoek was naar informatie over verkeer of toevallig op de site belandt. In plaats van doelgroepingangen werd de insteek thematisch; meedoen is makkelijk in de buurt, op school, onderweg of thuis. Zo konden we ook de regiosites verweven in de nieuwe structuur en de regiobesturen zelfs extra aandacht geven, door regionale acties en successen in het nieuwsoverzicht op te nemen. Relevant voor de bezoeker in zijn of haar regio, activerend omdat je ziet hoe je op regionaal succes kunt bijdragen aan verkeersveiligheid en eigentijds, omdat het thema verkeer op een persoonlijke manier binnenkomt. Ook de opleidingen voor Vrijwilligers (de Academy) werden naadloos opgenomen in de nieuwe structuur. Achter de schermen flinke aanpassingen voor de organisatie, maar de bezoeker mag daar niets van merken.
Je ziet vaak dat mensen die al heel lang met een bepaald systeem werken geleerd hebben om te gaan met de beperkingen. En dan voelt iedere verandering als een beperking. Bij de ontwikkeling van de corporate omgeving van de nieuwe website werd de loyale achterban van vrijwilligers continu betrokken.

Discussie persona's

Toptaken persona's bepalen

Concept

In het dagelijks leven ben je zelf verantwoordelijk voor wat je doet. Je kunt zelf iets doen om je wereld verkeersveiliger te maken. Je inspireert daarmee anderen om hun gedrag te veranderen. Of je steunt anderen die iets doen. Zo passen we op onszelf en op elkaar, zodat iedereen veilig over straat kan. VVN helpt jou daarbij.

Iedereen veilig over straat.

Wij hebben gekozen voor de combinatie Puurpxl en LimoenGroen, omdat zij de gebruiker centraal stellen en al veel ervaring hebben met vereningingen. Beide partijen vullen elkaar goed aan en hebben een pragmatische, meedenkende insteek, waardoor het project erg soepel is verlopen.

Marijcke de Groot, projectleider Veilig Verkeer Nederland

Resultaat

Een website die breed gedragen wordt binnen de organisatie én vrijwilligers en die schaalbaar is: bestaande subsites passen naadloos in de nieuwe structuur. Bezoekers zullen beter snappen waar ze (moeten) zijn en onderhoud wordt makkelijker voor de redactie.

Partner

LimoenGroen

Ga naar Veilig Verkeer Nederland

Wat hebben we geleerd?

De naar binnen gerichte blik van een organisatie, hoe begrijpelijk ook, is vaak het gevolg van een ingesleten proces. Dat kun je alleen doorbreken door het accent te verleggen naar de ontvanger van de boodschap. Maar dat lukt alleen als je data hebt om argumenten te onderbouwen. Dan is het maken van keuzes ineens geen risico meer, maar een logische volgende stap. Het integreren van externe websites die gericht waren op specifieke doelgroepen vroeg flexibiliteit van de organisatie, maar door de open houding van VVN en de bereidheid objectief te kijken naar de uitkomsten van de discovery heeft VVN de eerste stap genomen en er zullen nog meer stappen volgen.

Meer projecten in deze branche

Meer weten over deze case?

Darja vertelt je er graag meer over. Bel of mail voor een afspraak.

030 275 89 50