PUURPXL

Natuurmonumenten Quiz

Responsive website

terug naar cases Cases

Natuurmonumenten Quiz

De vraag
Een online campagne

Doel van de website
Op woensdag 11 mei brachten de VARA en BNN een liveshow waarin kandidaten werden getest op hun natuurkennis. De show werd gepresenteerd door Chris Zegers en Sophie Hilbrand. Om de tv avond onder de aandacht te brengen werd de Nationale Natuur Quiz Battle bedacht. Je kon het in deze quiz opnemen tegen een bekende Nederlander. Wie het snelst de meeste vragen goed beantwoordde kon mooie prijzen winnen. Daarnaast was er een troostprijs in de vorm van een “bucketlist”.

De oplossing
Aan ons de uitdaging om op basis van een bestaande stijl binnen een zeer strakke deadline de eerste versie (in vakjargon: het minimal viable product) voor de Battle op te leveren. Dat moest op een moment dat de BN’ers, de vragen en de prijzen nog niet duidelijk waren. Tijdens de realisatie konden we tussentijds testen (A/B testing, HotJar) waar optimalisatie nodig was toen de content werd ingevoerd. We deden aanpassingen aan de flow, copy en aan het design. Deze iteraties leverden een fantastisch resultaat op, hogere conversie dan voorzien: in plaats van de 7.000 telefoonnummers die waren gevraagd kregen we er 12.720.

Het resultaat
Battle: 29.781 mensen hebben de battle uitgespeeld en hebben de quizuitslag bekeken. Van daaruit zijn er 19.215 doorgegaan naar het formulier (65%). Daarvan hebben 12.720 deelnemers het formulier ingevuld om kans te maken op de hoofdprijs en het bucketlist-boekje te ontvangen (66%).
Lidmaatschappen NatuurMonumenten: Voor de battle en de NNQ werden er ongeveer 482 mensen per maand lid. In de periode tijdens de battle en de Quiz steeg dit naar 584 lidmaatschappen; een toename van maar liefst 21%.
SMS: Tijdens de live-uitzending hebben (van alle donaties die zijn binnen gekomen via de sms) 2.109 mensen het formulier ingevuld om kans te maken op het VIP arrangement en het bucketlist-boekje te ontvangen.

 


Vragen over dit project?

Puurpxl werkte aan:

design, HTML, optimalisatie

Oplevering:

juni 2016

Meer projecten

Terug naar boven