• Jihaaaa weer NUMMER 1 Emerce100, 2021

    Lees meer
  • Van Gogh Worldwide, uniek online platform met wereldwijde ambitie

    Lees meer
  • Wederom Nummer 1 Emerce100, 2020

    Lees meer
  • Puurpl wint International Splash award

    Lees meer
  • Puurpl wint twee Splash awards

    Lees meer
  • Nummer 1 Emerce100

    Lees meer
  • Puurpxl partner Task Analytics

    Lees meer
  • Puurpxl met stip in top5 in FONK50!

    Lees meer
  • Darja is Very Inspiring Person volgens Fonk Magazine

    In de top 20 van Most inspiring people van 2017 wordt Darja dappere ondernemer genoemd.

    Lees meer
  • 2017: Puurpxl in top 3 bij 50 beste bureaus van Nederland

    Lees meer

DVN.nl

Klant
  • DVN
Branche
  • Gezondheid & Welzijn

Diabetesvereniging Nederland (DVN) was hard toe aan vernieuwing van de website om een aantal redenen. Door de enorme groei aan content was de beheersbaarheid van de website complex en rijdrovend geworden. De technische samenhang met andere platforms ontbrak en de structuur werd lastiger te begrijpen door bezoekers van de website. De website was bovendien niet geschikt voor weergave op mobiel en tablet. Uiteraard allemaal zaken die niet bevorderlijk waren voor conversie. Presenter was verantwoordelijk voor de contentstrategie, Puurpxl voor UX en visual design en XCESS voor de technische realisatie.

Hoe zorgen we ervoor dat onze leden (en andere bezoekers) sneller vinden wat ze zoeken en de site beter beheersbaar wordt voor de redactie?

Wat we deden

Prioritieit nummer 1 was duidelijkheid in de structuur te scheppen, zodat bezoekers hun weg makkelijker konden vinden in de nieuwe website. We hebben allereerst een uitgebreid toptakenonderzoek gedaan, naar de beproefde methode van Gerry McGovern en ons eigen CCI (Customer Centric Index) gebruikersonderzoek ingezet om de gebruikerservaring te toetsen. Daarnaast stelden we in meerdere workshops de KPI's scherper en beschreven we persona's en toptaken. Met de uitkomsten hiervan en met de contentanalyse door Presenter stelden we een navigatiestructuur voor die we aan het gebruikerspanel voorlegden in de vorm van een card sort sessie. We maakten vervolgens gebruik van TreeJack om de sitestructuur te toetsen en te finetunen.

Taken per persona benoemen

Taken clusteren en rangschikken

Toen de sitestructuur, hoofdnavigatie en toptaken voor de gebruikers helder bleken, benoemden we de unieke pagina's (templates) en werkten we deze uit in wireframes. Op basis van de nieuwe huisstijl voor DVN en het platform Voluit leven met Diabetes vertaalden we de wireframes naar designs. Voor een optimale overdracht aan front-end maakten we een assets library waarin we alle designelementen en stijlen uitwerkten.

Categorieën benoemen

Taken onderbrengen per categorie

Concept

Uit de onderzoeken bleek dat de toptaken voor nieuwe bezoekers vooral om voedingsadvies, nieuws en voorlichting over soorten diabetes en medicijnen gaan. Voor terugkerende bezoekers (wekelijks, maandelijks) blijken vooral nieuws, ontwikkelingen op het gebied van innovaties en medicijnen, het opwaarderen van spaarpunten en de webshop interessant te zijn. Het onderscheid diabetes type 1 en type 2 is zeker relevant, maar is ondervangen door content te markeren (dmv tags) en door te linken.

Daarnaast koppelden we gebruikersdoelen aan organisatiedoelen. DVN behartigt de belangen van diabetici, bijvoorbeeld bij verzekeraars, maar wil vooral ook laten zien dat mensen met diabetes een vol leven kunnen leiden. DVN biedt niet alleen informatie in het land aan, maar geeft online voedingsadvies en tips om diabetici volop te laten genieten van het leven ondanks de diagnose diabetes.

Resultaat

De site staat nog maar net live, maar de eerste reacties zijn lovend. Leden zijn blij met de nieuwe frisse uitstraling en vindbaarheid van de content. Voor daadwerkelijk resultaat wachten we de eerste cijfers met spanning, maar vol vertrouwen af. We hebben immers niet voor niets getest.

Partners

Presenter
XCESS

Ga naar DVN.nl

Wat hebben we geleerd?

Dat er veel verborgen diabetes is. Er blijken veel mensen op de website te komen doordat ze op een symptoom zoeken, zonder dat ze zich realiseren dat ze wel eens diabetes zouden kunnen hebben. En diabetes heeft veel gezichten. Je kunt je er erg ziek door voelen, maar anderen merken er weinig van zodra ze de juiste medicatie hebben gevonden. Al deze mensen moeten worden voorzien van informatie door DVN. Dat waren tijdens de workshops eye-openers voor ons, die leidden tot een helder inzicht in de indeling en structuur van de website.

Meer weten over deze case?

Darja vertelt je er graag meer over. Bel of mail voor een afspraak.

030 275 89 50